De start van Jennes Financial Coaching

Ervaring, goede medewerkers, diploma’s, vergunningen, (product)kennis, agentschappen, netwerken en relaties, website, social media enzovoorts. Bij Jennes Financial Coaching (JFC) is alles voorhanden om een goed en professioneel advies te krijgen. Dat is echter voor mij niet voldoende.

In tijden van weleer, waarin alles nog mogelijk was in de financiële wereld, startte ik mijn carrière. De directeur van de plaatselijke bank zat achter zijn eiken houten bureau en stak een sigaar op. Hij las globaal het aanvraagformulier voor de hypotheek, hij luisterde naar de persoonlijke lobby en vroeg naar de achtergrond van de cliënt – ‘wat deet de pap en haet dae ooch een bankraekening hiej’ –, hij verplichtte alle bankproducten bij zijn bank en last, but not least vroeg hij zich af hoe het risico van de bank was als het fout zou gaan. Immers zijn bonus…….

30 Jaar later is de financiële wereld volledig veranderd. Banken zijn er nog steeds, maar ook verzekeraars, pensioenfondsen en andere institutionele beleggers en zelfs particuliere beleggers en crowdfunders zijn toegetreden tot de hypothekenmarkt. Na de financiële crisis greep de overheid in, dus als vanzelf trad een onmetelijk bureaucratie toe in een wereld, waarin onverantwoorde hypotheken de banken bijna in de afgrond stortte. Waar regelgeving het overneemt, stopt het denken. Een goede hypotheek wordt gedefinieerd als een afgevinkt dossier op basis van data en algoritmes. Subjectieve factoren, welke vaak natuurlijk veel meer zeggen als harde data, werden vakkundig geëlimineerd. De gewichtige bankdirecteur van heel lang geleden draait zich om in zijn graf. In zijn tijd hoefden de banken niet gered te worden door de belastingbetaler. Hij gebruikte zijn gezond verstand.

Maar het is wat het is. De bankiers van nu prediken betrokkenheid en zorg voor de cliënt. Er gaat geen reclamespotje voorbij waarin de financiële instellingen het beeld creëren dat zij goed voor hun cliënt zorgen en het belang voor hun cliënten op één hebben staan, maar in de tussentijd is winstmaximalisatie gewoon doorgegaan, immers geen topmanager en topbestuurder zonder bonus. Om de service te verbeteren (?)  zijn de meeste bankkantoren gesloten en verstoppen de financiële instellingen zich achter hun website. Natuurlijk 24/7 bereikbaar en alle informatie is beschikbaar. Contact is alleen telefonisch mogelijk met de anonieme adviseur op een call-centrum. Valt er direct wat te verdienen, dan is een video-call eventueel wel een optie. De bank heeft zelfs al bedacht welke vragen de cliënt zou kunnen stellen en daarop ook al een antwoord op de website gezet, de FAQ’s, in goed Nederlands Frequently Asked Questions. Zit het mee, dan is chatten ook mogelijk, maar wees niet verbaasd als je dan blijkt te communiceren met een robot.

Toch zitten steeds weer cliënten, vooral juist ook de starters op de huizenmarkt,  aan mijn tafel in mijn kantoor in Hoensbroek. Het is geen eiken houten tafel, ik rook geen dikke sigaren en beschik allerminst over de gelden, waarmee een huis gekocht kan worden. De starter kijkt mij ‘hoopvol’ aan. Hij of zij heeft het geprobeerd op de website van de hypotheekverstrekker, maar nu is de verwarring compleet en de onzekerheid alleen maar toegenomen. De ICT techneuten hebben op verzoek van de naar winstmaximalisatie strevende managers de opdracht gekregen om de factor mens steeds verder terug te dringen. Kosten moeten immers omlaag om meer winst te kunnen maken. De schoorsteen van een aandeelhouder moet tenslotte ook roken. Weten zij veel dat een cliënt die een zeer impactvolle beslissing moet nemen over zijn financiële toekomst gewoon behoefte heeft aan persoonlijk overleg.

Natuurlijk is mijn onderneming state-of-the-art gedigitaliseerd. Geavanceerde soft- en hardware, exclusieve extranetten met de maatschappijen en alle data veilig bewaard in de cloud.  Maar de JFC coaches zijn naast adviseur ook procesbegeleider, een luisterend oor voor de verwachtingsvolle cliënt en vooral mens. Ik verdiep me na 3 decennia nog steeds diepgaand in de wensen en dromen van de cliënt. De sprekende glimlach van mijn cliënt na het bezoek aan de notaris is nog steeds mijn geluksmoment. Ik ben tenslotte ook maar een mens, maar wel met de intense behoefte om de mens achter de woning-koper te helpen. Dat geeft nog steeds een fantastisch gevoel.

De mens staat centraal bij JFC. Niet het in een afgevinkt dossier omgezet profiel. Retro is dikwijls uiterst modern. Elkaar analoog ontmoeten, bijvoorbeeld in het JFC hypotheektheater, is niet per definitie achterhaald.  Integendeel, de wijze waarop onze coaches dat doen is vele malen prettiger voor waar het eigenlijk om gaat, een tevreden en blije cliënt…..

1 september 2021

In mijn volgende blog meer over mens en profiel

Misschien zijn deze berichten ook interessant:

De start van Jennes Financial Coaching
Ervaring, goede medewerkers, diploma’s, vergunningen, (product)kennis, agentschappen, netwerken en relaties, website, social media enzovoorts. Bij Jennes Financial Coaching (JFC) is alles voorhanden om een goed en professioneel advies te krijgen. Dat is echter voor mij niet voldoende. In tijden van weleer, waarin alles nog mogelijk was in de financiële wereld, startte ik mijn carrière. De… Lees verder De start van Jennes Financial Coaching
RTL Z bij het hypotheektheater
Ook bij de redactie van RTL-Z is het opgevallen, het hypotheektheater van Jennes Financial Coaching (JFC); een interactief en innovatief communicatiemodel voor financiële producten. Op 19 augustus stond de regisseur en cameraman van RTL-Z voor de deur. Spannend.   Een half jaar geleden kreeg ik van Wim Jennes de vraag om als projectmanager voor JFC… Lees verder De start van Jennes Financial Coaching